Yhdistys

PDF-tiedostoKartta2018.pdf (591 kB)
Kari Malkki 2018

Yhdistyksen ja alueen tiedot

Virranniemen Ryhmäpuutarhayhdistys ry. on perustettu 1962 ja se on yksi Kuopion neljästä ryhmä-/ siirtolapuutarhayhdistyksestä. Alue sijaitsee lähellä Kuopion keskustaa, noin 10 km päässä torilta, jonne kesäaikaan pääsee helposti myös linja-autolla. Virranniemen Ryhmäpuutarhayhdistys ry:llä on Kuopion kaupungin kanssa tämänhetkinen vuokrasopimus vuoden 2029 loppuun, yhdistys vuokraa yksittäiset palstat yhdistyksen jäsenille, jotka omistavat palstoilla olevat majat.

Alueen koko on n. 8,4 ha, josta palstojen

osuus on n. 3,3 ha. Majoja alueella on 84 kpl, palstojen koot vaihtelevat 330 - 598 m2 välillä. Palstat ovat riittävän tilavia viherpeukaloille; niillä voi kasvattaa maukasta suuhun pantavaa ja kaunista katseltavaa - kukin valintansa mukaan. Yhteiset alueet ja rakennukset pidetään kunnossa talkoovoimin. Yhdistyksen toimintaa pyöritetään omarahoitteisesti.

Yhdistyksen jäseniksi ja majan omistajiksi hyväksytään ensisijaisesti Kuopiossa asuvat ja kirjoilla olevat henkilöt, majoja ei vuokrata ulkopuolisille.

Kaikissa majoissa on sähköt. Kesäaikaan alueelle tulee kaupungin vesi, vesipisteet on rakennettu keskitetysti kaikkiin mökkiryhmiin, ns. pyöriöihin. Suuressa osassa mökkejä omistajat ovat vetäneet vesijohdon tontille tai mökkiin. Yhdistyksen jäsenille kuuluu alueelta venepaikka pientä korvausta vastaan. Myös lisävenepaikkoja voi kysyä talkoovastaavilta.

Yhdistyksen alueella on parkkipaikkoja eri puolilla aluetta. Esteettömän kulkemisen takaamiseksi palstalaiset voivat parkkeerata pyöriöihin korkeintaan 1 auto/palsta.

Yhdistys järjestää juhlia jäsenille ja heidän vierailleen alueella sijaitsevassa kerhotalossa. Jäsenet voivat vuokrata kerhotaloa perhejuhliin. Rantasaunasta, jota vuokrataan yhdistyksen jäsenille myös yksityiskäyttöön, voi pulahtaa suoraan Kallaveteen. Rantasaunan yhteydessä on erillinen suihkuhuone. Laajojen viheralueiden lisäksi alueen asukkaiden käytettävissä ovat uimaranta, matonpesupaikka, laavu, pelikenttä,biljardi ja lasten leikkipaikka.